“Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО” – CD-аудіоальбом, 2001

З приходом християнства на терени України в багатовіковій культурній традиції цих земель ніби відкрилася нова сторінка: на основі автентичних форм давньоруської культури християнство утворило інші, не менш своєрідні жанри та стилі, співзвучні європейським за змістом, але глибоко самобутні за формою. Вони народжувалися в безперервній боротьбі старого – язичницького, зате свого й зрозумілого, та нового – християнського “високого”, але завезеного з Візантії, а тому занадто мудрого для неписьменного селянина.

Нині, на зламі тисячоліть, традиції Київської Русі все ще зберігаються в українському фольклорі. Християнські сюжети знайшли втілення в різних музичних жанрах. Цей альбом презентує деякі з них: “світські” колядки і щедрівки на християнські сюжети (2,6,11,15,17,18,19), різдвяні колядки, близькі до духовних пісень із Богогласника (1,4,5,8,9,10,14,16,20,21), псальми (3,12,13), духовний вірш (6), многоліття (20,22). Всі наспіви були зафіксовані на аудіоплівку у 1978-1999 роках від сільських співаків трьох реґіонів України – Прип’ятського Полісся, Полтавщини, Черкащини, й відтворені гуртом “Древо” зі збереженням особливостей локальної музичної стилістики (фактури, характерного звукоподання, мелодичного варіювання, орнаментації) і мовного діалекту.

Колядки та щедрівки, приурочені в наш час до Різдва Христового та зимових свят, у поганську добу були складовою частиною ритуалів, пов’язаних із переходом до нового календарного року, з поворотом сонця на літо. Сенс обряду полягав у магічному закликанні добра на весь наступний рік за допомогою вищих сил природи та померлих предків-“дідів”, що їх уособлювали колядники. Побажання добробуту господареві та його сім’ї й сьогодні є характерною рисою зимових пісень (1,11,14,21). Збереглися також окремі есхатологічні мотиви. Так, “сперечання про землю і небо” між Господом і Святим Петром (11) – відгомін давнього міфу про створеня світу.

Часи європейського ренесансу і бароко збагатили колядну сферу новою тематикою – розповідями про народження Христа та інші біблійні події з канонічних та апокрифічних Євангелій (1,4,15,16,17,20). Значне число народних творів присвячено Божій Матері: з-поміж них колядка про спасіння Богородицею Христа-немовляти (2), щедрівка (17), де поєднано елементи двох сюжетів – “Ходіння Богородиці” та її розмови з ангелами про розп’яття й Воскресіння Христове (“Сон Богородиці”). Джерелом тексту про три гробниці (18) є ряд ікон деісусного чину – “Богоматір, Христос та Іоан Предтеча” (або розташування фігур у зображенні розп’яття – Богоматір, Христос, Іоан Богослов), Проте в колядках ім’я Іоана замінено народною традицією на Василя, оскільки саме на період їхнього виконання припадає день пам’яті цього святого.

Найтісніший зв’язок із православним віровченням та музикою церковної служби спостерігаємо в народних псальмах і многоліттях. Псальми – народні духовні пісні – в минулому складали репертуар мандрівних лірників і кобзарів. Селянське середовище пристосувало лірницький псальм до іншої виконавської форми – співу гуртом без інструментального супроводу (3,12,13). Приурочені до постів, днів поминання померлих і поховальних обрядів, псальми були емоційно яскравим і тому зрозумілим для селянина засобом сприйняття християнських ідеалів. Із псальмів на євангельські теми на диску вміщено короткий фрагмент зі Страстей Господніх про Тайну Вечерю й суд Пилата (12) та версію широко відомого у зхристиянському світі сюжету “Stabat Mater” (3).

Многоліття, типове для Всенічної та Літургії, у традиційному побуті може виконуватися для господарів під час сімейного свята, або ж колядниками на Різдво по завершенні колядування (20,22).

Духовні вірші, виключно християнські за змістом, можливо, наслідують давню епічну (пісенно-оповідальну) традицію східних слов’ян. Так, на Поліссі, де й донині зберігаються слов’янські старожитності, зустрічається сюжет про Юрія-Змієборця, царівну та змія-Цмока (6), відомий на Русі ще у 12 ст.

Укорінення християнського світогляду в селянському середовищі мало ту особливість, що основні біблійні персонажі – Ісус Христос, Божа Мати, Св.Апостоли Петро, Павло, Святі Юрій, Василь, цар Ірод, а також ситуації, в яких вони діють, набули типово українських побутових рис: наприклад, криниця у дворі селянина-господаря – це купіль, де Богородиця купає маленького Ісуса (2); селянин-засівач рятує немовля від переслідувань Ірода, за що Богородиця нагороджує його чудовим миттєвим визріванням врожаю (5,9) тощо.

Музична стилістика вміщених у альбомі фольклорних творів різноманітна, оскільки відображає різні стадії української народно-пісенної історії, а також зумовлена особливостями регіональних традицій.

Найдавніший період представлено гетерофонними колядками і щедрівками з Полісся (2,8,11), в яких архаїчність мелосу сполучається з ритуальною – подібною до крику – манерою виконання. Християнська тематика асимілювалася в цьому стилі пізніше, не порушивши первісного синкретичного зв’язку компонентів. Полтавська гетерофонія, як правило, заснована на консонансних (терцово-квінтових) сполученнях голосів (15), від них може відгалужуватися “бас”, що вносить у традиційний наспів виразні риси класичних гармонічних функцій (19).

У наспівах 1,9,14,17,18 відчуваємо впливи пізнішого “благозвучного” багатоголосся: основна нижня мелодична лінія доповнюється сольним підголоском – верхньою терцовою второю.

Твори 3,4,5,7,10,12,13,16,20,21,22 представляють акордово-гармонічний кантовий стиль 17-18 століть. Їм властиве значне розширення діапазону, багшатошаровість фактури, наближення вокальної манери до церковного співу (5,12,16). Наслідком популярності кантів у багатьох європейських країнах став універсалізм, який підкорив собі місцеву стильову специфіку. Так поліські, черкаські й полтавські канти (і колядки, і псальми) дуже близькі за музичною мовою (їх “виказують”, здебільшого, локальні мовні особливості). Щоправда, виділяється розкішний за мелодикою зразок (7), що виник під впливом поліфонічного лірично-пісенного стилю Дніпровського Лівобережжя.

На Поліссі спів колядок міг супроводжуватися грою на скрипці (8,21).

Євген ЄФРЕМОВ, Олена ШЕВЧУК

Друковані матеріали з диска – pdf і галерея:

  1. На день добрий, пане хазяїну, до тебе (колядка). Житомирська обл., Коростенський р-н, с.Обіходи, с.Сарновичі – mp3:
  2. Йой дядьку, дядьку, на твойму дворку (щедрівка). Рівненська обл., Зарічнянський р-н, с.Вичівка – mp3:
  3. Страдальная мати під Хрестом стояла (псальм). Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Веприк – mp3:
  4. Видить Боже, видить Творче (колядка). Житомирська обл., Народицький р-н, с.Селець – mp3:
  5. Чи чулі, браття, предівну новину (колядка). Рівненська обл., Сарнинський р-н, с.Любиковичі – mp3:
  6. Ой були на свєтє нєвєрниє люди (духовний вірш). Житомирська обл., Народицький р-н, с.Селець – mp3:
  7. Шедше троє царі ко Христу со дари (колядка). Полтавська обл., Зіньківський р-н, с.Бобрівник – mp3:
  8. Ой дзяде, дзяде, на твойму дворі (колядка). Рівненська обл., Дубровицький р-н, с.Городище – mp3:
  9. Ой чи чули, люди, ви таку новину (колядка). Житомирська обл., Народицький р-н, с.Селець – mp3:
  10. Світла паняночка по світу ходила (колядка). Черкаська обл., Монастирищенський р-н, с.Княжа Криниця – mp3:
  11. В славного пана на його дворі (колядка). Рівненська обл., Володимирецький р-н, с.Кримно – mp3:
  12. Ангел наш Хранитель, покажи нам путь (псальма). Київська обл., Поліський р-н, с.Луб’янка – mp3:
  13. Дивная година по всім світі стала (Сирітка – псальм). Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Бобрик – mp3:
  14. Й а в Русалімі два намастири (колядка). Рівненська обл., Дубровицький р-н, с.Колки – mp3:
  15. Ой у Русалимі рано задзвонили (щедрівка). Полтавська обл., Чорнухинський р-н, с.Бондарі – mp3:
  16. Що то за предівна в світі новина (колядка). Рівненська обл., Дубровицький р-н, с.Великі Озера – mp3:
  17. Через поле широкеє, через море глибокеє (щедрівка). Рівненська обл., Сарнинський р-н, с.Глушиця – mp3:
  18. А в полі, в полі пчолочки гудуть (колядка). Київська обл., Поліський р-н, с.Новий Мир – mp3:
  19. Ой сів Христос вечеряти (щедрівка). Полтавська обл., Зіньківський р-н, с.Бобрівник – mp3:
  20. Рожество Христове, ангел прилєтєл (колядка) + Многая лєта 1 (многоліття). Житомирська обл., Народицький р-н, с.Селець – mp3:
  21. Учора звечора з небесного двора (колядка). Рівненська обл., Зарічнянський р-н, с.Неньковичі, с.Старі Коні – mp3:
  22. Многая лєта 2 (многоліття). Житомирська обл., Коростенський р-н, с.Мединівка – mp3: