АВТОРИ: Євген ЄФРЕМОВ

Posted in Все разом АУДІО Альбоми

“Ой там за морями… ДРЕВО: сільська традиційна музика” – CD-аудіоальбом, 2007

Наш новий диск є важливою віхою на 27-річному творчому шляху ансамблю. З одного боку, він завершує минулі етапи, які були висвітлені трьома попередніми сольними дисками. А з другого, у ньому вже проглядають нові малопомітні паростки, які, сподіваюся, згодом виростуть і дадуть плоди.

Що ж до тих елементів, які традиційно присутні у виступах і CD-виданнях “Древа”, то ось їх коротка характеристика.

1. Спів без інструментального супроводу є типовим для української селянської музичної традиції реґіонів, що представлені на диску. Та, маючи у складі ансамблю блискучого скрипаля Сергія Охрімчука, знов користуємося щасливою нагодою залучити до альбому два інструментальні зразки – весільну мелодію, яка зазвичай супроводжує ритуальну ходу, але іноді, як у №7, за ритмом і характером наближається до польки, та справжню польку з Західного Полісся (№15).

2. Пісні, представлені на диску, зафіксовані у різний час учасниками гурту на Полтавщині, у східноподільській частині Черкащини, на Західному та Центральному Поліссі. Жанровий спектр складають обрядові (№1,6,9,13) та позаобрядові зразки. Серед останніх є пісні на улюблені сільськими співаками баладні тексти (№2,3). В ліричних сюжетах переважають козацька тематика з “натяком” на історизм (№8,11,16,17) та різноманітні любовні колізії (№4,5,10,12). Рідкісною у наш час є пісня соціально-сатиричного змісту, тематично пов’язана з реальною історичною подією в царській Росії – відміною кріпацтва у 1861 році (№14).

Continue reading ““Ой там за морями… ДРЕВО: сільська традиційна музика” – CD-аудіоальбом, 2007″

Posted in Все разом АУДІО Альбоми

“Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО” – CD-аудіоальбом, 2001

З приходом християнства на терени України в багатовіковій культурній традиції цих земель ніби відкрилася нова сторінка: на основі автентичних форм давньоруської культури християнство утворило інші, не менш своєрідні жанри та стилі, співзвучні європейським за змістом, але глибоко самобутні за формою. Вони народжувалися в безперервній боротьбі старого – язичницького, зате свого й зрозумілого, та нового – християнського “високого”, але завезеного з Візантії, а тому занадто мудрого для неписьменного селянина.

Нині, на зламі тисячоліть, традиції Київської Русі все ще зберігаються в українському фольклорі. Християнські сюжети знайшли втілення в різних музичних жанрах. Цей альбом презентує деякі з них: “світські” колядки і щедрівки на християнські сюжети (2,6,11,15,17,18,19), різдвяні колядки, близькі до духовних пісень із Богогласника (1,4,5,8,9,10,14,16,20,21), псальми (3,12,13), духовний вірш (6), многоліття (20,22). Всі наспіви були зафіксовані на аудіоплівку у 1978-1999 роках від сільських співаків трьох реґіонів України – Прип’ятського Полісся, Полтавщини, Черкащини, й відтворені гуртом “Древо” зі збереженням особливостей локальної музичної стилістики (фактури, характерного звукоподання, мелодичного варіювання, орнаментації) і мовного діалекту.

Continue reading ““Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО” – CD-аудіоальбом, 2001″

Posted in Все разом АУДІО Альбоми

“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 2002

ЛІРИЧНІ ПІСНІ та БАЛАДИ складають найвагоміший шар традиційної пісенності українців. Протягом 2-3-х останніх століть склався особливий стиль їх виконання, головною ознакою якого є наявність відносно високого сольного підголоска, який буває протиставлений основному голосу регістрово, темброво (доволі прозорий підголосок на тлі насиченого гуртового “баса”), мелодично (підголоскові притаманний самостійний ритмомелодичний рух). При тому разом вони утворюють гармонійне ціле. Басовий голос, що співається гуртом, час від часу потовщується завдяки варіантним розгалуженням у процесі виконання.

У кожному регіоні ліричний стиль може мати свої особливості. Так, у порівнянні зі східноподільськими піснями (“Спився козак…”) поліські ліричні пісні та балади в цілому більше насичені мелодичною орнаментацією, яка індивідуалізує та драматизує наспів (“Марино, Марино…”). Лівобережна, зокрема полтавська пісенна лірика повільніша і ширша за мелодичним розспівом, часом тягуча. Багатоголосся вирізняється ускладненими формами: басу і підголоску протиставлений ще один голос – середній, також сольний.

Continue reading ““ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 2002”

Posted in Все разом АУДІО Альбоми

“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 1998

На диску вміщені пісні з Полісся та Лівобережжя (Полтавщина). Усі пісні виконуються на місцевих діалектах із специфічними стильовими особливостями (обриви слів, додаткові вигуки, повтори, довгі розспіви).

За призначенням пісні можна загально поділити на дві категорії:

1. Календарні пісні: творчість пов’язана з космічним календарем, з сезонними обрядами та працями; належить до найдавніших і мала колись магічне призначення.

2. Ліричні пісні й балади: творчість не пов’язана з календарем; здебільшого стосується побутової тематики.

КАЛЕНДАРНІ ПІСНІ з Полісся – веснянка (2) та жнивна (8), подібно як у інших регіонах України, належать до суто жіночої традиції виконання. Пісню, що супроводить новорічне обрядове ігрище (6), завжди співають парубки.

Типові риси цих пісень – вузький звуковий обсяг (3-5 тонів), компактність повторюваних ритмомелодичних зворотів, архаїчна примітивність фактури. Для жіночих пісень обов’язковим є виконання напруженим тембром у високому грудному регістрі та коротке “гукання” в кінці кожної строфи.

Continue reading ““ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 1998″