“Ой там за морями… ДРЕВО: сільська традиційна музика” – CD-аудіоальбом, 2007

Наш новий диск є важливою віхою на 27-річному творчому шляху ансамблю. З одного боку, він завершує минулі етапи, які були висвітлені трьома попередніми сольними дисками. А з другого, у ньому вже проглядають нові малопомітні паростки, які, сподіваюся, згодом виростуть і дадуть плоди.

Що ж до тих елементів, які традиційно присутні у виступах і CD-виданнях “Древа”, то ось їх коротка характеристика.

1. Спів без інструментального супроводу є типовим для української селянської музичної традиції реґіонів, що представлені на диску. Та, маючи у складі ансамблю блискучого скрипаля Сергія Охрімчука, знов користуємося щасливою нагодою залучити до альбому два інструментальні зразки – весільну мелодію, яка зазвичай супроводжує ритуальну ходу, але іноді, як у №7, за ритмом і характером наближається до польки, та справжню польку з Західного Полісся (№15).

2. Пісні, представлені на диску, зафіксовані у різний час учасниками учасниками гурту на Полтавщині, у східноподільській частині Черкащини, на Західному та Центральному Поліссі. Жанровий спектр складають обрядові (№1,6,9,13) та позаобрядові зразки. Серед останніх є пісні на улюблені сільськими співаками баладні тексти (№2,3). В ліричних сюжетах переважають козацька тематика з “натяком” на історизм (№8,11,16,17) та різноманітні любовні колізії (№4,5,10,12). Рідкісною у наш час є пісня соціально-сатиричного змісту, тематично пов’язана з реальною історичною подією в царській Росії – відміною кріпацтва у 1861 році (№14).

Читати далі »

“Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО” – CD-аудіоальбом, 2001

З приходом християнства на терени України в багатовіковій культурній традиції цих земель ніби відкрилася нова сторінка: на основі автентичних форм давньоруської культури християнство утворило інші, не менш своєрідні жанри та стилі, співзвучні європейським за змістом, але глибоко самобутні за формою. Вони народжувалися в безперервній боротьбі старого – язичницького, зате свого й зрозумілого, та нового – християнського “високого”, але завезеного з Візантії, а тому занадто мудрого для неписьменного селянина.

Нині, на зламі тисячоліть, традиції Київської Русі все ще зберігаються в українському фольклорі. Християнські сюжети знайшли втілення в різних музичних жанрах. Цей альбом презентує деякі з них: “світські” колядки і щедрівки на християнські сюжети (2,6,11,15,17,18,19), різдвяні колядки, близькі до духовних пісень із Богогласника (1,4,5,8,9,10,14,16,20,21), псальми (3,12,13), духовний вірш (6), многоліття (20,22). Всі наспіви були зафіксовані на аудіоплівку у 1978-1999 роках від сільських співаків трьох реґіонів України – Прип’ятського Полісся, Полтавщини, Черкащини, й відтворені гуртом “Древо” зі збереженням особливостей локальної музичної стилістики (фактури, характерного звукоподання, мелодичного варіювання, орнаментації) і мовного діалекту.

Читати далі »

“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 2002

ЛІРИЧНІ ПІСНІ та БАЛАДИ складають найвагоміший шар традиційної пісенності українців. Протягом 2-3-х останніх століть склався особливий стиль їх виконання, головною ознакою якого є наявність відносно високого сольного підголоска, який буває протиставлений основному голосу регістрово, темброво (доволі прозорий підголосок на тлі насиченого гуртового “баса”), мелодично (підголоскові притаманний самостійний ритмомелодичний рух). При тому разом вони утворюють гармонійне ціле. Басовий голос, що співається гуртом, час від часу потовщується завдяки варіантним розгалуженням у процесі виконання.

У кожному регіоні ліричний стиль може мати свої особливості. Так, у порівнянні зі східноподільськими піснями (“Спився козак…”) поліські ліричні пісні та балади в цілому більше насичені мелодичною орнаментацією, яка індивідуалізує та драматизує наспів (“Марино, Марино…”). Лівобережна, зокрема полтавська пісенна лірика повільніша і ширша за мелодичним розспівом, часом тягуча. Багатоголосся вирізняється ускладненими формами: басу і підголоску протиставлений ще один голос – середній, також сольний.

Читати далі »

“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 1998

На диску вміщені пісні з Полісся та Лівобережжя (Полтавщина). Усі пісні виконуються на місцевих діалектах із специфічними стильовими особливостями (обриви слів, додаткові вигуки, повтори, довгі розспіви).

За призначенням пісні можна загально поділити на дві категорії:

1. Календарні пісні: творчість пов’язана з космічним календарем, з сезонними обрядами та працями; належить до найдавніших і мала колись магічне призначення.

2. Ліричні пісні й балади: творчість не пов’язана з календарем; здебільшого стосується побутової тематики.

КАЛЕНДАРНІ ПІСНІ з Полісся – веснянка (2) та жнивна (8), подібно як у інших регіонах України, належать до суто жіночої традиції виконання. Пісню, що супроводить новорічне обрядове ігрище (6), завжди співають парубки.

Типові риси цих пісень – вузький звуковий обсяг (3-5 тонів), компактність повторюваних ритмомелодичних зворотів, архаїчна примітивність фактури. Для жіночих пісень обов’язковим є виконання напруженим тембром у високому грудному регістрі та коротке “гукання” в кінці кожної строфи.

Читати далі »

Пісні української землі: “ДРЕВО” і “СЛОБОЖАНИ” – касета-аудіоальбом, 1990

Фольклорний ансамбль “Древо” заснований 1979 року в Києві. У його складі етномузикологи, композитори, аматори народного співу. Колектив досліджує співацькі традиції українського Полісся, Полтавщини та Східного Поділля, максимально точно відтворює манеру виконання народних співаків. “Древо” – учасник наукових конференцій і нарад фольклористів, зустрічей з молоддю Бельгії (1989), численних радіо- і телепередач. Фахівці високо оцінили наукові пошуки і виконавський рівень ансамблю.

The folk ensemble “Drevo” was founded in Kyiv, in 1979. It consist of folk musicologists, composers, and amateur folk singers. The collective explores the singing traditions of the Polissya, Poltava and East Podillya regions of Ukraine, and fa much as possible duplicates the performing style of folk singers. “Drevo” has participated in scientific conferences, gatherings of folk musicologists, a meeting with Belgian youth in 1989, and also numerous radio and TV programs. Experts highly appreciate the exploratory efforts and level of performance of the ensemble.

Читати далі »

ДИВНАЯ ГОДИНА ПО ВСІМ СВІТУ СТАЛА (псальм)

Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Бобрик. Запис і розшифрування – Тетяна Сопілка.

CD-аудіоальбом “Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО”, 2001. Гурт “Древо” у складі: Тетяна Сопілка (заспів), Ірина Клименко (верхній голос), Сусанна Карпенко, Євген Єфремов, Роман Єненко, Петро Товстуха – mp3:

Дивная година по всім світу стала,
Та не одна сирітка без матінки стала. (2)

Ой пішла сирітка по світу блукати,
Своєї матусі рідної шукати. (2)

Господь зустрічає, став її питати:
Куди йдеш сирітко? – Матінки шукати.
А куди йдеш сирітко? – Матінки шукати.

Ой вернись, сирітко, бо далеко зайдеш
Своєї матусі довіку не знайдеш (2)

Ой, ой хто ж то плаче на моєму гробі?
Й а це ж я, матусю, прийми мене к собі! (2)

Ой рада б я доню, до себе прийняти
Так землі багато – не можу я встати (2)

Іди ж, моя доню, шукай собі долю
Бо вже ж мені, доню, не жити з тобою (2)

Ой як тяжко-важко доленьки шукати
Ніхто й не пригорне, як рідная мати (2)

16 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, ВІДЕО, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: ,     Виконавці: , , , , ,   Записувачі:        

ДІВКО ГАЛОЧКО, ЧОМ ГУЛЯТЬ НЕ ЙДЕШ (колядка дівчині)

Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Бобрик.

CD-аудіоальбом “Древо: Пісні з України”, 1998. Співає гурт “Древо” у складі: Тетяна Сопілка (заспів, верхній голос), Ірина Клименко, Ганна Охрімчук, Олена Шевчук – mp3:

Дівко Галочко, чом гулять не йдеш?

Приспів:
Ой рано!
Ой рано-рано зійшло сонечко кохано!

Подружки мої, ніколи мені.

Приїхав ко мні братічок з войни.

Та й привіз мені аж три радості.

Шо перва радість – перстень золотий.

Й а друга радість – зелене сукно.

Й а третя радість – то хрест золотий.

14 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: ,     Виконавці: , , ,          

Й А В РУСАЛІМІ ДВА НАМАСТИРИ (колядка)

Рівненська обл., Дубровицький р-н, с.Колки. Запис і розшифрування – Ірина Клименко.

CD-аудіоальбом “Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО”, 2001. Гурт “Древо” у складі: Роман Єненко (заспів), Ірина Клименко (верхній голос), Сусанна Карпенко – mp3:

Й а в Русалімі два намастири.

Приспів:
Радуйся!
Радуйся, земле, веселься, небо,
Вже Синє Божий народівсь!
І всіх Святих звеселів!

Ізбудували з трьома окнами.

В першім окінці – яснеє сонце.

В другім окінці – то ясен місяць.

В третім окінці – ясниє зоркі.
 

– А за цім словом да бувай здоров! За рок у Бога дожидай здоров’я! Не сам з собою – з отцем, з маткою!

17 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: ,     Виконавці: , ,   Записувачі:        

ЙОЙ ДЯДЬКУ, ДЯДЬКУ, НА ТВОЙМУ ДВОРКУ (щедрівка)

Рівненська обл., Зарічнянський р-н, с.Вичівка. Запис і розшифрування – Ірина Клименко.

CD-аудіоальбом “Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО”, 2001. Гурт “Древо” у складі: Ірина Клименко (заспів), Сусанна Карпенко, Тетяна Сопілка – mp3:

– Дядьку, пусти колядувати да й за год дождати!
– Колядуйте!

Йой дядьку, дядьку, на твойму дворку.

Приспів:
Щодрий вечор, добрий вечор!

На твойму дворку криниця вирить.

Вширки широка, вглибки глибока.

Там Божа й Мати Христа купала.

Прийшла жидов’я к Божей Матері.

Божая й Мати, де Христа діла?

Занесла Христа у густі ліса.

Пушла жидов’я лісу рубати.

Лісу не зрубли, Христа не знайшли.

Божая й Мати, де Христа діла?

Занесла Христа да й на небеса.

Ой ви, небеса, розтворітеся!

Ви, християни, звеселітеся!
 

– За етім словом святкуйте з Богом!

17 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: ,     Виконавці: , ,   Записувачі:        

НА ДЕНЬ ДОБРИЙ, ПАНЕ ХАЗЯЇНУ, ДО ТЕБЕ (колядка)

Житомирська обл., Коростенський р-н, с.Обіходи, с.Сарновичі. Запис і розшифрування – Євген Єфремов.

CD-аудіоальбом “Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО”, 2001. Гурт “Древо” у складі: Сусанна Карпенко (заспів), Ірина Клименко (верхній голос), Тетяна Сопілка, Євген Єфремов, Роман Єненко, Петро Товстуха – mp3:

На день добрий, пане хазяїну, до тебе!
Прийде на вечерю Дєва Марія до тебе.

Не поспєла Дєва Марія к вечері,
Вона породила єдиного Сина з вечора.

Як Його родила, херувими й ангели спєвалі,
Попуд небесами райськіє пташки лєталі,
Вони Суса Христа й у пєщерах вєталі.

Ой там на Йордані тихая вода й стояла,
Там Дєва Марія свого Синочка купала.

Й а скупавши, в золоті ясельця ложила,
Сколихнула, люлі да люлі ж, мой Синок.

Породила Тебе щасливої години,
Ще до сходу сонця з’їхалося три королі.

Стали вони разниє думи думати,
Чим цеє Дитя новорожденне дарувати.

Один дарує: міром-каділом міровав,
А другий дарує: щастям-здоров’ям наділяв,
А третій дарує: золоту квіточку в рукі дав.

Ой то не квіточка – то святеє Рожество,
Що по всьому свєту, по всьому миру й радосно!

Обіцявся пан хазяїн рубля дать –
Суди йому, Боже, Нового году й дочекать!

І з женою, з діточками своїми,
З сусідами, з приятелями своїми!

16 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: ,     Виконавці: , , , , ,   Записувачі: