ВИКОНАВЦІ: Сергій ОХРІМЧУК
“Ой там за морями… ДРЕВО: сільська традиційна музика” – CD-аудіоальбом, 2007
Наш новий диск є важливою віхою на 27-річному творчому шляху ансамблю. З одного боку, він завершує минулі етапи, які були висвітлені трьома попередніми сольними дисками. А з другого, у ньому вже проглядають нові малопомітні паростки, які, сподіваюся, згодом виростуть і дадуть плоди.
Що ж до тих елементів, які традиційно присутні у виступах і CD-виданнях “Древа”, то ось їх коротка характеристика.
1. Спів без інструментального супроводу є типовим для української селянської музичної традиції реґіонів, що представлені на диску. Та, маючи у складі ансамблю блискучого скрипаля Сергія Охрімчука, знов користуємося щасливою нагодою залучити до альбому два інструментальні зразки – весільну мелодію, яка зазвичай супроводжує ритуальну ходу, але іноді, як у №7, за ритмом і характером наближається до польки, та справжню польку з Західного Полісся (№15).
2. Пісні, представлені на диску, зафіксовані у різний час учасниками гурту на Полтавщині, у східноподільській частині Черкащини, на Західному та Центральному Поліссі. Жанровий спектр складають обрядові (№1,6,9,13) та позаобрядові зразки. Серед останніх є пісні на улюблені сільськими співаками баладні тексти (№2,3). В ліричних сюжетах переважають козацька тематика з “натяком” на історизм (№8,11,16,17) та різноманітні любовні колізії (№4,5,10,12). Рідкісною у наш час є пісня соціально-сатиричного змісту, тематично пов’язана з реальною історичною подією в царській Росії – відміною кріпацтва у 1861 році (№14).
Continue reading ““Ой там за морями… ДРЕВО: сільська традиційна музика” – CD-аудіоальбом, 2007″ →
“Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО” – CD-аудіоальбом, 2001
З приходом християнства на терени України в багатовіковій культурній традиції цих земель ніби відкрилася нова сторінка: на основі автентичних форм давньоруської культури християнство утворило інші, не менш своєрідні жанри та стилі, співзвучні європейським за змістом, але глибоко самобутні за формою. Вони народжувалися в безперервній боротьбі старого – язичницького, зате свого й зрозумілого, та нового – християнського “високого”, але завезеного з Візантії, а тому занадто мудрого для неписьменного селянина.
Нині, на зламі тисячоліть, традиції Київської Русі все ще зберігаються в українському фольклорі. Християнські сюжети знайшли втілення в різних музичних жанрах. Цей альбом презентує деякі з них: “світські” колядки і щедрівки на християнські сюжети (2,6,11,15,17,18,19), різдвяні колядки, близькі до духовних пісень із Богогласника (1,4,5,8,9,10,14,16,20,21), псальми (3,12,13), духовний вірш (6), многоліття (20,22). Всі наспіви були зафіксовані на аудіоплівку у 1978-1999 роках від сільських співаків трьох реґіонів України – Прип’ятського Полісся, Полтавщини, Черкащини, й відтворені гуртом “Древо” зі збереженням особливостей локальної музичної стилістики (фактури, характерного звукоподання, мелодичного варіювання, орнаментації) і мовного діалекту.
“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 2002
ЛІРИЧНІ ПІСНІ та БАЛАДИ складають найвагоміший шар традиційної пісенності українців. Протягом 2-3-х останніх століть склався особливий стиль їх виконання, головною ознакою якого є наявність відносно високого сольного підголоска, який буває протиставлений основному голосу регістрово, темброво (доволі прозорий підголосок на тлі насиченого гуртового “баса”), мелодично (підголоскові притаманний самостійний ритмомелодичний рух). При тому разом вони утворюють гармонійне ціле. Басовий голос, що співається гуртом, час від часу потовщується завдяки варіантним розгалуженням у процесі виконання.
У кожному регіоні ліричний стиль може мати свої особливості. Так, у порівнянні зі східноподільськими піснями (“Спився козак…”) поліські ліричні пісні та балади в цілому більше насичені мелодичною орнаментацією, яка індивідуалізує та драматизує наспів (“Марино, Марино…”). Лівобережна, зокрема полтавська пісенна лірика повільніша і ширша за мелодичним розспівом, часом тягуча. Багатоголосся вирізняється ускладненими формами: басу і підголоску протиставлений ще один голос – середній, також сольний.
Continue reading ““ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 2002” →
“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 1998
На диску вміщені пісні з Полісся та Лівобережжя (Полтавщина). Усі пісні виконуються на місцевих діалектах із специфічними стильовими особливостями (обриви слів, додаткові вигуки, повтори, довгі розспіви).
За призначенням пісні можна загально поділити на дві категорії:
1. Календарні пісні: творчість пов’язана з космічним календарем, з сезонними обрядами та працями; належить до найдавніших і мала колись магічне призначення.
2. Ліричні пісні й балади: творчість не пов’язана з календарем; здебільшого стосується побутової тематики.
КАЛЕНДАРНІ ПІСНІ з Полісся – веснянка (2) та жнивна (8), подібно як у інших регіонах України, належать до суто жіночої традиції виконання. Пісню, що супроводить новорічне обрядове ігрище (6), завжди співають парубки.
Типові риси цих пісень – вузький звуковий обсяг (3-5 тонів), компактність повторюваних ритмомелодичних зворотів, архаїчна примітивність фактури. Для жіночих пісень обов’язковим є виконання напруженим тембром у високому грудному регістрі та коротке “гукання” в кінці кожної строфи.
Continue reading ““ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 1998″ →
ВЕСІЛЬНИЙ МАРШ
Рівненська обл., Рокитнянський р-н, с.Мушні.
CD-аудіоальбом “ДРЕВО: Пісні з України”, 2002. Гурт “Древо”: Сергій Охрімчук (скрипка) – mp3:
ВИГОНЬ, МАТИ, КОВАЛЯ З ХАТИ – танцювальна, жартівлива
Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Лютенька.
CD-аудіоальбом “ДРЕВО: Пісні з України”, 2002. Співає гурт “Древо” у складі: Ганна Охрімчук (заспів), Сусанна Карпенко (вивід), Сергій Охрімчук (скрипка), Тетяна Сопілка, Роман Єненко, Євген Єфремов – mp3:
Вигонь, мати, коваля з хати, (2)
Бо коваль молодий не дає спати! (2)
А та мати та й на те каже: (2)
Стели, дочко, постіль – хай коваль ляже! (2)
Стели, дочко, постіль ще й подушечку, (2)
Прикрий коваля – свою душечку. (2)
Стели, дочко, постіль ще й ряденечко, (2)
Прикрий коваля – своє сердечкою (2)
І чарка мала, і горілки нема, (2)
Хилю-хилю – не тече, коло серця пече! (2)
ГОПАК “ДУРИБАЛО” (танець)
Черкаська обл., Тальнівський р-н, с.Зеленьків.
CD-аудіоальбом “ДРЕВО: Пісні з України”, 2002. Гурт “Древо”: Сергій Охрімчук (скрипка) – mp3:
ДА Й ОРАВ МИЛИЙ Й УВОСЕНІ (лірична)
Полтавська обл., Лохвицький р-н, с.Лука.
CD-аудіоальбом “Зберімося, роде!” Частина 2: Древо, Отава, Володар, Дике Поле, Гуртоправці, 2005. Співає гурт “Древо” у складі: Ганна Охрімчук (заспів, середній голос), Тетяна Сопілка (вивід), Роман Єненко, Сергій Охрімчук, Петро Товстуха – mp3:
Да й орав милий й увосені, да й орав ще й весною,
Та й вийорав мій миленький на миску квасолі.
Посадила квасолину та й іду додому,
Заглянула ж у шиночок – п’є милий з кумою.
Та хіба ж тобі, кумо моя, та й нема вдома діла,
Що ти з моїм чоловіком в шиночку засіла?
Хоч є діло, хоч немає, да й тобі не робити,
А я буду ж з твоїм милим мед-горілку пити.
Та жінка мила, жінка люба, та й іди додому,
Та й навари ж вечеряти, я й прийду з кумою.
Прийшла жінка додомоньку – й а в печі сухі дрова,
Сюди-туди ж й обернулась – вечеря й готова.
Насипала борщу, каші, положила ложки,
Одвернулась до порога, заплакала трошки.
Жінка люба, жінка мила, да вчини мою волю,
Та й постели постіль білу ж, я ляжу з кумою.
Жінка мила, жінка люба да й воленьку ввольнила,
Та й наслала постіль білу й ряденцем прикрила.
От добра жінка!
ЕХ ЖЕ ДАЙ БОЖЕ ЗВЕЧОРА ПОГОДОНЬКУ (літня, лірична)
Рівненська обл., Дубровицький р-н, с.Переброди.
CD-аудіоальбом “Ой там за морями… Древо: сільська традиційна музика”, 2007. Гурт “Древо”: Роман Єненко (соло), Сергій Охрімчук (поліська сопілка – “дудка-викрутка”) – mp3:
Ех же дай Боже й звечора й погодоньку –
Возьму в’єдерце же да піду й по водоньку.
Возьму в’єдерце же да піду ж води брати,
Да й тобі ж, мати же, вечерю й готовати.
Да й тобі ж, мати же, вечерю й готовати,
Бо мені треба йти же, косарика наймати.
Косарі й косять, й а вітрець повіває,
Шовкова трава же на косу й налягає.
ЗБЕРІМОСЯ, РОДЕ (застільна)
Підляшшя (над Нарвою).
CD-аудіоальбом “Зберімося, роде!” Частина 2: Древо, Отава, Володар, Дике Поле, Гуртоправці, 2005. Співає гурт “Древо” у складі: Ірина Клименко, Олена Копєйкіна, Ольга Полєха (заспіви); Сусанна Карпенко, Ольга Котельникова, Маргарита Скаженик, Олександра Стражник; грають Сергій Охрімчук, Олег Бут – mp3:
Зберімося, роде, напиймося добре,
Ой бо завтра не будемо, бо не всі будемо. (2)
Ой тепер я тута, а завтра поїду,
Ой хто ж буде припадати коло мого сліду? (2)
Ой пили ми пили, та ще будем пити!
Журилися вороженьки, чим будем платити. (2)
Заплачу, заплачу свею я сумою,
Йдіте, йдіте вороженьки на дно головою. (2)
Ой випиймо, братця, та й будем сміяться,
Ой випиймо, господине, нехай журба згине! (2)