“Ой там за морями… ДРЕВО: сільська традиційна музика” – CD-аудіоальбом, 2007

Наш новий диск є важливою віхою на 27-річному творчому шляху ансамблю. З одного боку, він завершує минулі етапи, які були висвітлені трьома попередніми сольними дисками. А з другого, у ньому вже проглядають нові малопомітні паростки, які, сподіваюся, згодом виростуть і дадуть плоди.

Що ж до тих елементів, які традиційно присутні у виступах і CD-виданнях “Древа”, то ось їх коротка характеристика.

1. Спів без інструментального супроводу є типовим для української селянської музичної традиції реґіонів, що представлені на диску. Та, маючи у складі ансамблю блискучого скрипаля Сергія Охрімчука, знов користуємося щасливою нагодою залучити до альбому два інструментальні зразки – весільну мелодію, яка зазвичай супроводжує ритуальну ходу, але іноді, як у №7, за ритмом і характером наближається до польки, та справжню польку з Західного Полісся (№15).

2. Пісні, представлені на диску, зафіксовані у різний час учасниками учасниками гурту на Полтавщині, у східноподільській частині Черкащини, на Західному та Центральному Поліссі. Жанровий спектр складають обрядові (№1,6,9,13) та позаобрядові зразки. Серед останніх є пісні на улюблені сільськими співаками баладні тексти (№2,3). В ліричних сюжетах переважають козацька тематика з “натяком” на історизм (№8,11,16,17) та різноманітні любовні колізії (№4,5,10,12). Рідкісною у наш час є пісня соціально-сатиричного змісту, тематично пов’язана з реальною історичною подією в царській Росії – відміною кріпацтва у 1861 році (№14).

Читати далі »

“Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО” – CD-аудіоальбом, 2001

З приходом християнства на терени України в багатовіковій культурній традиції цих земель ніби відкрилася нова сторінка: на основі автентичних форм давньоруської культури християнство утворило інші, не менш своєрідні жанри та стилі, співзвучні європейським за змістом, але глибоко самобутні за формою. Вони народжувалися в безперервній боротьбі старого – язичницького, зате свого й зрозумілого, та нового – християнського “високого”, але завезеного з Візантії, а тому занадто мудрого для неписьменного селянина.

Нині, на зламі тисячоліть, традиції Київської Русі все ще зберігаються в українському фольклорі. Християнські сюжети знайшли втілення в різних музичних жанрах. Цей альбом презентує деякі з них: “світські” колядки і щедрівки на християнські сюжети (2,6,11,15,17,18,19), різдвяні колядки, близькі до духовних пісень із Богогласника (1,4,5,8,9,10,14,16,20,21), псальми (3,12,13), духовний вірш (6), многоліття (20,22). Всі наспіви були зафіксовані на аудіоплівку у 1978-1999 роках від сільських співаків трьох реґіонів України – Прип’ятського Полісся, Полтавщини, Черкащини, й відтворені гуртом “Древо” зі збереженням особливостей локальної музичної стилістики (фактури, характерного звукоподання, мелодичного варіювання, орнаментації) і мовного діалекту.

Читати далі »

“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 2002

ЛІРИЧНІ ПІСНІ та БАЛАДИ складають найвагоміший шар традиційної пісенності українців. Протягом 2-3-х останніх століть склався особливий стиль їх виконання, головною ознакою якого є наявність відносно високого сольного підголоска, який буває протиставлений основному голосу регістрово, темброво (доволі прозорий підголосок на тлі насиченого гуртового “баса”), мелодично (підголоскові притаманний самостійний ритмомелодичний рух). При тому разом вони утворюють гармонійне ціле. Басовий голос, що співається гуртом, час від часу потовщується завдяки варіантним розгалуженням у процесі виконання.

У кожному регіоні ліричний стиль може мати свої особливості. Так, у порівнянні зі східноподільськими піснями (“Спився козак…”) поліські ліричні пісні та балади в цілому більше насичені мелодичною орнаментацією, яка індивідуалізує та драматизує наспів (“Марино, Марино…”). Лівобережна, зокрема полтавська пісенна лірика повільніша і ширша за мелодичним розспівом, часом тягуча. Багатоголосся вирізняється ускладненими формами: басу і підголоску протиставлений ще один голос – середній, також сольний.

Читати далі »

“ДРЕВО: Пісні з України” – CD-аудіоальбом, 1998

На диску вміщені пісні з Полісся та Лівобережжя (Полтавщина). Усі пісні виконуються на місцевих діалектах із специфічними стильовими особливостями (обриви слів, додаткові вигуки, повтори, довгі розспіви).

За призначенням пісні можна загально поділити на дві категорії:

1. Календарні пісні: творчість пов’язана з космічним календарем, з сезонними обрядами та працями; належить до найдавніших і мала колись магічне призначення.

2. Ліричні пісні й балади: творчість не пов’язана з календарем; здебільшого стосується побутової тематики.

КАЛЕНДАРНІ ПІСНІ з Полісся – веснянка (2) та жнивна (8), подібно як у інших регіонах України, належать до суто жіночої традиції виконання. Пісню, що супроводить новорічне обрядове ігрище (6), завжди співають парубки.

Типові риси цих пісень – вузький звуковий обсяг (3-5 тонів), компактність повторюваних ритмомелодичних зворотів, архаїчна примітивність фактури. Для жіночих пісень обов’язковим є виконання напруженим тембром у високому грудному регістрі та коротке “гукання” в кінці кожної строфи.

Читати далі »

Пісні української землі: “ДРЕВО” і “СЛОБОЖАНИ” – касета-аудіоальбом, 1990

Фольклорний ансамбль “Древо” заснований 1979 року в Києві. У його складі етномузикологи, композитори, аматори народного співу. Колектив досліджує співацькі традиції українського Полісся, Полтавщини та Східного Поділля, максимально точно відтворює манеру виконання народних співаків. “Древо” – учасник наукових конференцій і нарад фольклористів, зустрічей з молоддю Бельгії (1989), численних радіо- і телепередач. Фахівці високо оцінили наукові пошуки і виконавський рівень ансамблю.

The folk ensemble “Drevo” was founded in Kyiv, in 1979. It consist of folk musicologists, composers, and amateur folk singers. The collective explores the singing traditions of the Polissya, Poltava and East Podillya regions of Ukraine, and fa much as possible duplicates the performing style of folk singers. “Drevo” has participated in scientific conferences, gatherings of folk musicologists, a meeting with Belgian youth in 1989, and also numerous radio and TV programs. Experts highly appreciate the exploratory efforts and level of performance of the ensemble.

Читати далі »

А СПИВСЬ КОЗАК, СПИВСЯ (лірична)

Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Веприк.

CD-аудіоальбом “Ой там за морями… Древо: сільська традиційна музика”, 2007. Співає гурт “Древо” у складі: Петро Товстуха (заспів), Тетяна Сопілка (верхній голос), Ганна Охрімчук, Євген Єфремов. – mp3:

А спивсь козак, спився
Та й із дороженьки ж збився,
Та й вороному да коню
Та й за гриву, ой, ухватився.

Ой біжи ж ти, коню,
Та й у чистеє поле,
Та ой там си…, ой сиротина
Та й пшениченьку да поле.

Годі тобі, дівко,
Да й кукіль ви…, ой вибирати,
Да й стели же по…, ой постіль білу
Да й лягай зо…, ой зо мной спати.

Читати далі »

15 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: ,     Виконавці: , , ,          

ВИГОНЬ, МАТИ, КОВАЛЯ З ХАТИ – танцювальна, жартівлива

Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Лютенька.

CD-аудіоальбом “ДРЕВО: Пісні з України”, 2002. Співає гурт “Древо” у складі: Ганна Охрімчук (заспів), Сусанна Карпенко (вивід), Сергій Охрімчук (скрипка), Тетяна Сопілка, Роман Єненко, Євген Єфремов – mp3:

Вигонь, мати, коваля з хати, (2)
Бо коваль молодий не дає спати! (2)

А та мати та й на те каже: (2)
Стели, дочко, постіль – хай коваль ляже! (2)

Стели, дочко, постіль ще й подушечку, (2)
Прикрий коваля – свою душечку. (2)

Стели, дочко, постіль ще й ряденечко, (2)
Прикрий коваля – своє сердечкою (2)

І чарка мала, і горілки нема, (2)
Хилю-хилю – не тече, коло серця пече! (2)
 

26 Жовтня 2020   (оновлено 09.11.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, МУЗИКА, ВІДЕО, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: , ,     Виконавці: , , , , ,          

ВИДИТЬ БОЖЕ, ВИДИТЬ ТВОРЧЕ (колядка)

Житомирська обл., Народицький р-н, с.Селець. Запис і розшифрування – Євген Єфремов.

CD-аудіоальбом “Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО”, 2001. Гурт “Древо” у складі: Євген Єфремов (заспів), Петро Товстуха (верхній голос), Роман Єненко – mp3:

Видить Боже, видить Творче, за що мир погибає,
Архангела Гавриїла в Назарет посилає. (2)
Благолєпний в Назареті, стало сонце й у вертепі
Як заходить ясне сонце й у дєвіческой Тройце. (2)

Звізда ясна возсіяла, троїм царям путь вказала.
Визволь, Боже, тії царі, що несуть Христу дари! (2)
Як поносять у храм Божий, на колєнах упадають
На колєнах упадають, смірну-срібло-злото дають. (2)

Ірод гордий засмутився, що Христос Бог народився
Слуги свої розсилає, Христа вбити шукає. (2)
Ішов Ірод аж до аду, кличе Ірод на пораду
Сорок тисяч ще й чотири малих дєток забили. (2)

Плаче мати, ще й ридає, Ірод дети забиває.
Не плач, мати, не журися да й по чаду своєму. (2)
Як же мєні не плакати, як пєчальна родна мати,
Як же мєні не тужити, що забив Ірод діти. (2)

17 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, АУДІО   Етнографічний реґіон: ,   Жанр: ,     Виконавці: , ,   Записувачі:        

ДИВНАЯ ГОДИНА ПО ВСІМ СВІТУ СТАЛА (псальм)

Полтавська обл., Гадяцький р-н, с.Бобрик. Запис і розшифрування – Тетяна Сопілка.

CD-аудіоальбом “Рай розвився: Християнські мотиви в українському фольклорі – ДРЕВО”, 2001. Гурт “Древо” у складі: Тетяна Сопілка (заспів), Ірина Клименко (верхній голос), Сусанна Карпенко, Євген Єфремов, Роман Єненко, Петро Товстуха – mp3:

Дивная година по всім світу стала,
Та не одна сирітка без матінки стала. (2)

Ой пішла сирітка по світу блукати,
Своєї матусі рідної шукати. (2)

Господь зустрічає, став її питати:
Куди йдеш сирітко? – Матінки шукати.
А куди йдеш сирітко? – Матінки шукати.

Ой вернись, сирітко, бо далеко зайдеш
Своєї матусі довіку не знайдеш (2)

Ой, ой хто ж то плаче на моєму гробі?
Й а це ж я, матусю, прийми мене к собі! (2)

Ой рада б я доню, до себе прийняти
Так землі багато – не можу я встати (2)

Іди ж, моя доню, шукай собі долю
Бо вже ж мені, доню, не жити з тобою (2)

Ой як тяжко-важко доленьки шукати
Ніхто й не пригорне, як рідная мати (2)

16 Вересня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: Все разом, ПІСНІ, ВІДЕО, АУДІО   Етнографічний реґіон:   Жанр: ,     Виконавці: , , , , ,   Записувачі:        

ІЗ-ЗА ГОРИ ОЙ КАМ’ЯНОЇ (лірична)

Лівобережна Київщина.

Гурт “Древо” у складі: Дмитро Полячок, Євген Єфремов, Ганна Коропніченко, Ганна Охрімчук, Сергій Охрімчук – відеозапис з концерту на честь 70-річчя Олени Іванівни Мурзіної, грудень 2006:

Із-за гори ой кам’яної голуби літають,
Ой не зазнала ой розкішоньки – ой вже й літа минають. (2)

Запрягайте, ой хлопці ж, коні, коні воронії,
Та й поїдем ой доганяти ой літа молодії. (2)

Не догнали, ой не догнали на дубовім мості –
Ой верніться, ой літа ж мої, ой хоч на час у гості. (2)

Не вернемось, ой не вернемось – не маєм до кого,
Ой було б тоді ой шанувати, ой яки здоров’я свого. (2).

Не вернемось, ой не вернемось, не вернемсь до тебе,
Ой було б тоді ой шанувати, ой як були ми в тебе. (2)
 

27 Жовтня 2020   (оновлено 27.10.2020)   //   Категорії: ПІСНІ, ВІДЕО, Концерти     Жанр: ,     Виконавці: , , , ,